Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron i zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów SEO rośnie z roku na rok. Powodem jest rosnąca świadomość właścicieli serwisów internetowych, że ich serwisy wymagają optymalizacji, której może podjąć się tylko osoba posiadająca odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Gdzie specjaliści SEO mogą znaleźć pracę?

Agencje marketingowe – kogo zatrudniają?

Niemal w każdym większym mieście działają agencje marketingowe, które zatrudniają ekspertów w dziedzinie reklamy i marketingu. Zatrudnią również ekspertów SEO, którzy znają się na pozycjonowaniu stron. Jakie warunki muszę spełnić, aby tam pracować? Po pierwsze, agencje te wymagają doświadczenia zawodowego, ale mogą też przyjmować kandydatów na staże. Wtedy też stawiał pierwsze kroki w swojej karierze pod okiem kadry pielęgniarskiej, ucząc się i opanowując nowe umiejętności. Z czasem, jeśli stażysta się sprawdzi, zostanie mu zaproponowana stała praca.

Co ważne, agencje marketingowe nie zawsze wymagają profesjonalnego wykształcenia – czasem wystarczą kursy lub wcześniejsze doświadczenie zawodowe. Największą zaletą zatrudnienia w tego typu miejscu jest stabilność, ponieważ specjaliści otrzymują umowę o pracę na czas nieokreślony. Oprócz tego może również otrzymywać stałą pensję oraz różne premie, a także świadczenia pozapłacowe. Dla wielu zaletą jest również możliwość pracy w zespole, wymiany doświadczeń czy poznania nowej branży.

Agencja realizuje różnego rodzaju projekty, dlatego eksperci SEO nie mogą narzekać na monotonię. Nie mają jednak wpływu na to, co będą robić – zadania przydziela im kierownik lub ktoś inny, kto kieruje danym zespołem. Dla wielu osób jest to bardzo ograniczające, ponieważ pod pewnymi względami czują się lepiej, a pod innymi nieco gorzej. Dodatkowo mogą wykonywać podobne zadania przez dłuższy czas, co znacznie ogranicza możliwości rozwoju zawodowego. Wynagrodzenie jest również wadą dla niektórych specjalistów – o ile zwykle nie narzekają na warunki zatrudnienia, o tyle tak się składa, że ​​początkujący SEO-wcy są słabo opłacani.

Ekspert – przedsiębiorca

Pozycjonowanie stron
Pozycjonowanie stron

Innym rozwiązaniem dla ekspertów od pozycjonowania stron internetowych jest założenie własnej firmy. Mogą działać jako korporacja lub jednoosobowa działalność gospodarcza. Zaletą tego rozwiązania jest swoboda wyboru klientów i realizacji najciekawszych projektów.

Ponadto przedsiębiorcy sami decydują o warunkach spółki, co oznacza, że ​​mogą zarobić znacznie wyższe dochody niż pracując w agencji. Właściciele firm z kolei podejmują duże ryzyko – nie są pewni, czy uda im się pozyskać klienta w określonym czasie, a jeśli tak, to jakie będą warunki współpracy. Ponadto przedsiębiorcy muszą opłacać składki na ubezpieczenie społeczne oraz opłacać własne podatki. Dla wielu z nich jest to dodatkowe obciążenie, które znacząco obniża ich miesięczne dochody.

Na założenie firmy najczęściej decydują się osoby z dużym doświadczeniem zawodowym. Jeśli nie mamy zbudowanego portfolio i nie mamy żadnych powiązań w branży, trudno jest pozyskać klientów. Również pozycjonowanie strony wymaga odpowiedniego doświadczenia – samodzielnego prowadzenia biznesu i braku nikogo, kto mógłby odpowiedzieć na nurtujące nas pytania lub pomóc w ewentualnych problemach technicznych.

Jak działają freelancerzy?

Eksperci w dziedzinie pozycjonowania stron internetowych coraz częściej decydują się na pracę na zasadzie freelance. Co to oznacza w praktyce? Otóż ​​działają na takich samych zasadach jak przedsiębiorcy, ale nie prowadzą biznesów. W większości przypadków wchodzą w spółki osobowe ze spółkami na podstawie umów cywilnoprawnych. Daje to możliwość ograniczenia obowiązku podatkowego lub składkowego, ponieważ „pracodawca” dopełnił za nich niezbędnych formalności.

Oczywiście freelancerzy, podobnie jak przedsiębiorcy, narażeni są na duże ryzyko nie znalezienia klientów. Umowa cywilnoprawna nie jest dla nich gwarancją, wręcz przeciwnie. Jest ważny tylko na czas trwania konkretnego projektu, po czym wygasa. Freelancerzy często – podobnie jak przedsiębiorcy – mają duże doświadczenie zawodowe, ale nie chcą być związani umową ani przechodzić przez papierkową robotę wymaganą do prowadzenia biznesu. Pamiętajmy, że freelancerzy biorą pełną odpowiedzialność za projekty, które realizują, budując tym samym swoją markę.

Obecnie freelancerzy najczęściej reklamują się w internecie lub za pośrednictwem portali społecznościowych. Mogą prowadzić działalność nierejestrowaną, ale ich miesięczny dochód nie może być wyższy niż połowa minimalnego wynagrodzenia. W przeciwnym razie muszą zawrzeć z klientem umowę cywilnoprawną, aby wywiązać się ze swoich zobowiązań podatkowych lub składkowych.